۱۳۸۵/۰۴/۲۲ | ۲۳:۴۷
طهارت
از این به بعد می خوام یه سری بحثها در مورد سلوک انجام بدم و شروعش با بحث طهارت(یا علی مدد)

اینکه چرا از بحث طهارت شروع کردم ، شاید یکیش به خاطر این بود که به کار همه بیاد و هم اینکه یه بحث جدیدی باشه واسه سلسله بحثایی که می خوام از این به بعد بکنم. ضمنا این ابتدایی ترین عمل در مرحله کمالات انسانی است، استدعای این کمترین اینه که ایشالله توفیق عمل داشته باشم و باشیم.
ابتدا مراتب طهارت رو عرض می کن، معنای ظاهری طهارت یعنی پاکی و معنای باطنی رو در طول بحثها عرض می کنم. در زمینه معنای ظاهری ، بحث وضو همردیف با طهارت امده است و از دوستان عزیز انتظار دارم که موقع خوندن این سطور ، با وضو باشین که در بحثهای آینده به لطف خدا می گم که جایگاه وضو در عام هستی کجاست.
نکته 365 هزار و یک نکته: حدیٍی از جناب رسول اکرم می گوید : امت من روی سفید و دست و پای سفید باشن از اثر وضو، وخدا وقتی نماز را واجب کرد وضو را واجب کرد و چهار عضو رو مخصوص کرد چرا که آدم اول روی به دخت کرد و به پای برفت و با دست چید و بر سر گذاشت و برحوا آورد ، و این چهار عضو گنه کار به وقت طاعت باید شسته شوند.
اصلا وضو گرفتن نور است به قول پیامبر ، و وضو بروضو گرفتن هم نور بر نور (نور علی نور) . دلیل اینه که نماز پاک است و حقیقتی دارد از نور و یک کسی که تاریک است حق ملاقات با نور را ندارد و خدا نمی خواد که بنده اش آلوده با نماز روبرو شود.(الصلاه نور)
هر کسی بخواد از حیوان بودن دس بکشه و انسان بشه ، گاهی حوادث حضرت آدم براش پیش میاد ، یا مث داستان موسی و یا مث مشکل یوسف و یا هر کدوم از داستانایی که در قرآن اومده، و این داستانا برای ارائه راه حل این مشکلات در راهه سلوکه . و اینا همش استعاره است ، مثلا در داستان آدم ، همبستری با حوا تعبیر شده به مار، و معمولا تو سلوک اولین معضلی که پیش میاد اینه که طرف همسر داره ، و همون روایتی که میگه آدم شو ، همون پیامبر و همون دین و همون کتاب گفته ازدواج کن ، نصف دین است و همون خدایی که میگه عرش من منتظر توست هم ، دستور به همبستری میده. حالا اینکه قضیه تاهل با سلوک چجور جمع میشه (مثلا نفقه زن ، رسیدگی به همسر و ….) ، اینکه میشه همش گرفتاری ، ولی به هر حال آدم با گرفتاری آدم میشه .( ولا تقربو هذه الشجره) مگه میشه به درخت دنیا نزدیک نشد ، مگه میشه؟ آدم اول رو به درخت دنیا آورد ، خب حال با این روی و این پا و دست و سر ، اگه می خوای برگردی سمت خدا ، اینا آلودست و باید این چهار تا رو بشوری. یعنی باید یکپارچه در طهارت ، در برابر خدا باشی. شکر لله این عرفان نظری نیست که سخت باشه، خدای متعال آسون گرفت ، دیگه وضو گرفتن که سخت نیست که بعضیا……….
ادامه بحث وضو باشه واسه مطلب بعدی(خوابم میاد خب چیه؟!)
یا حق
 
Bottom