۱۳۸۵/۰۵/۲۶ | ۱۹:۴۲
به نام خدای عشق و آزادی
طهارت (4)
گفته شد که همونطوری که بین عالم ظاهر و باطن ، تاثیر و تاثر هست ، روح و بدن هم می تونن بر هم اثر داشته باشن و تاثیر طهارت روح بر بدن و طهارت بدن بر روح بحث شد .
از رساله وحدت از دیدگاه حکیم عارف:
طهارت بدن از نجاسات ظاهری و برنامه های فقهی آن بحث شده است و اینکه امروزه بر اساس مسئله بهداشت این طهارت به نسبه حاکم است الا اینکه باید حواس دوستان به مسئله جنابت جمع باشد که تا صبح بر جنابت باقی نمانند و اینگونه طهارت برای انسان برکت می آورد و باعث می شود که نفس بر تعادل باقی بماند و آهسته آهسته به سمت طهارت روحی پیش بره . یه نکته دیگه اینکه می گن مقابل اشیا عالم خودتون رو برهنه نکنید ، مثلا مثابل ماه و خورشید ، چون همه این موجودات شعور دارند و با انسان مراوده شعوری دارند. (در مورد حیوانات و فرزندان هم ) .
یکی دیگر از مصادق طهارت ظاهر ، طهارت حواس است. این مرحله سخت است ، مثلا آدم وقتی یک حرفی می خواد بزنه این حرف زبان و دهان رو مس می کنه ، این مس باید بر اساس طهارت باشه ، همونطور که وقتی قران می خونید بدون طهارت وضو حرامه که دست به قران بزنید ، اگه موقعی که می خواین حرفی بزنین و این حرف رو میشه مثلا با دو جمله تموم کرد ولی شما بیشتر از دو جمله حرف زدین و طولش دادین ، معلومه که شما در حرف زدن طهارت ندارین .درسته که حرف زدن جزو رحمت رحمانیه خداست ولی آقا تو الهی نامه می فرمایند که الهی به رحمت رحمانیه ات نطقم دادی ، به رحمت رحیمیه ات ، سکوتم بده .... که حرف خوب زدن هم جزو رحمت رحیمیه خداست .هر کسی نمی تونه حرف خوب بزنه ، حتی کسی که با حیوانات هم سر و کار داره باید عفت زبانیشو رعایت کنه که حتی کسی که حرف گزاف و بی عفت از دهانش خارج بشه ، دهانش نجس است و نباید با اون دهن مثلا قران خوند.(کسی که بد دهن است نشون می ده که درونش هم نجس است ، کسایی هم که حرف لغو و گزاف می زنن یا پشت سر بقیه ........) در مورد گوش هم همینطور است و نباید به هر حرفی گوش داد که : " لا یمسهوا الا المطهرون "
هر چه را که می بینید ضرورت نداره بی خیال شید ، مثلا وقتی می رید اتاق مردم به شما چه که گوشه اتاق بقیه چی هست ! وقتی یه مراسمی می گیرید به شما چه که چند نفر اومدن ، اصلا باید سرتونو بندازین پایین و نبینی که کی هست و کی نیست ، چه ربطی داره به شما که بخواین مسئول و کسی رو بیشتر از بقیه احترام کنین تو مجلس (قابل توجه بچه های هیئت).
"هر که خواهد گو بیا و هر که خواهد گو برو"
اگر کسی مخواهد در سیر علمی و عملی وارد بشه باید دو تا بحث رو بگذرونه یکی بحث طهارت است و دیگری بحث ادب . و هر برکتی هم که بخواهد بگیرد با این دو است .
طهارت رو باید در تمام مراحل زندگی بکار برد ، حتی مثلا در طهارت لمس ، طهارت چشم و فکر و ....
بقیه بمونه واسه بعد
یا علی مدد
 
Bottom