۱۳۸۵/۰۶/۰۲ | ۱۲:۴۷
به نام خدای پاکی
طهارت (5)
در ادامه بحث طهارت ، آنچه که مهم است اعتدال است و باید میانه رو بود. اعضا و جوارح ادمی ، باید در حد اعتدال با انها رفتار کرد و اگر این اعتدال رعایت نشود ريال طهارت نیست. مثلا اگر یک کارگر ، کمتر از حد کار کند و کم تحرک باشد ، بی طهارتی است و اگر در این زمینه تفریط بکند بیش از حد از توانش کار بکند ، باز بی طهارتی است.
یک عضو دیگر که باید طهارتش مورد بحث است چشم است ، که شرع مقدس محدوده آن را مشخص کرده است ، نه فروموده چشم را ببندید و هیچ نگاه نکنید و نه فرموده هر چه دلتان خواست ببینید .
بعضی کسانی که سیر سلوک می کردند ، اولین کاری که می کردند ، چشمشان را کور می کردند.
شرع که مبین اسرار هستی است ، حد را مشخص کرده است ، یک محدوده هایی هست که اگر چشم نگاه کند ، اگر چه در ظاهر تنها یک نگاه کردن است ، باعث می شود که نفس از اعتدال خارج شود ، همانند نگاه کردن به زن نامحرم .، نگاه کردن مرد به عورت مرد ، نگاه کردن زن به عورت زنهای دیگر و ... اگر چشمی این کارها را انجام دهد ، طهارت نداد و از چشم انسانی خارج می شود و چشم حیوانی می شود .
در کتاب ذکر شده ، از قول حضرت آقا آمد است : "طهارت زبان سکوت از آنچه منظور انسان نیست " یعنی وقتی زبان هر چه خواست می گوید ، یعنی زبان طهارت ندارد ، و وقتی زبان طهارت ندارد یعنی آن نفسی که پشت آن زبان است ، پاک نیست و مشکل دارد. طهارت گوش هم این است ، و خود نفس انسان می تواند درک کند که چه را باید گفت و شنید و چه را نه.
مرحوم نراقی در معراج السعادق روایتی را نقل می کند : که صبح که فرد می خواهد برود سر کار و زندگی اش ، همه اعضای و جوارح یک گفتگویی با زبان دارند که این یک گفتگوی تکوینی است . می گوید که اعضا و جوارح حال زبان را می پرسند و زبان هم حال آنها را می پرسد. جواب می دهند که ما جمع شده ایم و با یک فک پایین و بالا و ... یک دزی دور تو ساخته ایم که خیالت راحت باشد ، هیچ ضربه ای معمولا تو را نمی زندد .اولا تو را در بهترین نقطه بدن قرار دادیم ، در سر ، دوما این دژ را درو تو ساختیم ، ولی باز تو یک کلمه حرف می زنی مار ا کتک می دهی ، اگر تو مردانگی داشته باشی و یک کم قدر شناس باشی تو فقط ساکت شو.
یعنی طهارت زبان ، سکوت است . (صمت)
در روایت هست که جاهل زبانش قبل از عقلش است و در عاقل زبان بعد از عقل است.(درر الحکم از مولا علی (ع))
وقتی سوالی از شما می پرسند بلافاصله جواب ندین، یه مقدار فکر کنین ، تجزیه تحلیل کنین ، بعد که جواب رو پیدا کردین هم نگین ، جواب اینه ، بگین نظر من این است ، شاید درست باشه ، شاید هم نه...
اگر از شما کسی مشورت خواست و یا نظری خواست ، خوب فکر کنید و جواب منحصر بفرد ندین ، بلکه شعوب مسئله رو بگین ، که مثلا اگر چنین بود چنان ، اگر فلان بود بهمان و اینجور هم اگه باشه خوب است ، و در آخر هم بگین این چیزایی بود که به فکر من میرسه ، این باعث می شه که طرف مقابل شما ، روی سفره شما دائم غذا نخوره و یه کم هم خودش فکر کنه و مسئولیت طرف گردن شما نیفته ...
زبانی که دائما در حال حرف رکیک زدن است ، حتی اگه مشغول نماز هم باشه ، اگر یک اهل دلی اون رو ببینه می بینه که دهانش متعفن است و حتی در حال نماز هم بو می دهد .و آن دهان نجس است ، البته نه نجس فقهی بلکه نجس اخلاقی است.
به تعبیر حضرت آقا گوش کانال واردات ماست و زبان کانال صادرات ما. حیف است این مجرا و کانال ، به هر حرفی گوش دهد و به هر اراجیفی گوش دهد.
بحث حرام و حلال بودن نیست ، هیچ وقت نگفته اند که هر چه حلال است انجام دهید ، مثلا جفتک زدن حرام نیست ولی چرا کسی تو وسط خیابان کسی جفتک نمی زنه، جایی که چیزی حلال است و واجب نیست و نهی هم نشده ، مثلا مباح است ، اینجا پای عقل وسط می آید که ، اون کار رو انجام بدهد یا نه.
 
Bottom