۱۳۸۹/۰۶/۰۲ | ۱۱:۳۸
اجتناب از مطلق گرایی
به نام خالق مرتضی علی(ع)
یکسال و اندی است که از ماجرای انتخابات ریاست جمهوری می گذرد و التهابات آن نسبتا فروکش کرده است، بد ندیدم که درونیات خود را بیرون بریزم و در معرض قضاوت دوستان و همدلان قرار دهم.
جایی خواندم که از آیت الله ری شهری پرسیدند:مشی سیاسی شما چیست؟ گفت: در یک جمله اجتناب از مطلق گرایی....
همیشه اعتقاد داشته و دارم که در عصر غیبت این جریانی را نمی توان مطلق سیاه و سفید دید، هر جریانی بر اساس مقدار نصیبی که از حقیقت دارد حق است و حق مطلقی وجود ندارد. در جریانات اخیر متاسفانه هر چند طرف درگیر بر طبل حق بودن خود و باطل بودن مطلق دیگران کوبیده اند و اگر نه رک ، ولی در باطن خود به این موضوع باور داشته اند و این از معضلات مسلمانان و بویژه ایرانیان است.
در فتنه جمل از علی (ع) سربازی پرسید:یا علی آن طرف ام المومنین عایشه و سیف الاسلام زبیر و طلحه الخیرند و جملاتی از پیامبر را یاد آور شد و طرف دیگر شمایید، حق با کیست؟
علی(ع) فرمود:"ان الحق و الباطل لا یعرفان بالاقدار الرجال" که یعنی چرا حق و باطل را با معیار شخص می سنجی،اشخاص را به معیار حق و باطل بسنج.
حکایت ما هم همین است،از طرفی جریانی شاخص برای انقلاب معرفی می کند و حق و حقیقت و فصل الخطاب را یک شخص معرفی می کند که این خود در معارضه با گفتار معصوم است و به قول شهید مطهری:"هر گاه شخصیت غیر معصومی در مقام غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم برای خودش خطرناک است و هم برای اسلام..." ،طرفی دیگر نیز همان شخص را معیار باطل می داند به صرف بودن او با جریانی همه را بالکل باطل می پندارد. در حال که اگر نیک نگاه کنیم هر چند طرف درگیر هم مواضع درست و حق دارند و هم به وفور مواضع ناحق و باطل.
به عنوان مثال همیشه جنبش سبزیها از قانون گریزی دولت و احیانا تقلب در انتخابات گله دارند و شعار بازگشت به قانون اساسی را علم خود کرده اند که تا جایی درست نیز هست و از طرفی برای حل موضوع و درگیری قانون اساسی را کامل نمی دانند و شورای حکمیت و مراجع را پیش می کشند. آیا این موضوع با جمله معروف :"پایبندی به قانون اساسی هر چند ناصواب ، از بی قانونی بهتر است." صدق می کند.
جمله ایست از پیامبر اعظم(ص) که "ان فی اختلاف امتی رحمه" ؛ به قول شهید بزرگوار دکتر شریعتی، نگفته اند اختلاف در امت من عیبی ندارد،مشکلی نیست و... بلکه فرموده اند رحمت است،مایه خیر و برکت است. حال اگر جریانی در کشور به دنبال حذف رقیب است این به نظر شما با حدیث جور در می آید؟ جالب اینجاست که به نظر کاسه های نیز زیر نیم کاسه هست، مثلا یکی از اولین کسانی که به جناب میرحسین موسوی در شب قبل اعلان نتایج زنگ زده و تبریک گفته ریاست محترم مجلس جناب آقای لاریجانی بوده اند، حال هر کس می تواند این موضوع را به نحوی تعبیر کند ولی در کل الله اعلم.
شخصا معتقدم که فریب دادن طبقه فرهیخته و دانشگاهی جامعه با توجه به گستردی رسانه های در دسترس این طبقه ساده تر از فریفتن عوام است،ما روزانه با سیل روزنامه ها و سایت های اینترنتی و پیامک ها و ایمیلها و شبکه های ماهواره ای متنوع سر و کار داریم که اگر بخواهند با تکرار و تکرار هر جریانی را می قبولانند و کمتر پیش می آید که خبری را به طور کامل پیگیری کنیم و اصطلاحا ته قضیه را درآوریم،به این موضوع اضافه کنید روحیه قدرت ستیزی ما و علاقه به خبرهای نو و نفی هر حکومتی که سر کار باشد از جانب ما،که به قول مهندس بازرگان ما همیشه "زیاد و زود و به زور " می خواهیم و هیچ حکومتی توان این خواستن را ندارد.
بیاییم در دانسته هامان شک کنیم و از مطلق گرایی اجتناب کنیم و هیج موضوعی را سیاه و سفید نکنیم که عالم در غیبت معصوم همه خاکستری است.
یا علی مدد
2 پيام
فردین عزیز؛
قانون وجود دارد تا آدم ها بیایند و بروند و «امری» ثابت در این میان باقی بماند. آن امر ثابت هم البته جز میثاق و محصول توافق پیشین نیست. دعوت به قانون گرایی، دعوت به همان توافقات است و جدّی گرفتن میثاق، نه دعوت به جدّی گرفتن «افراد»! وقتی افرادی که از قانون مشروعیّت گرفته اند با عملکرد غیر قانونی، مشکل ساز شده اند، انتظار بازگشت به آنان انتظار بیهوده ایست.
علی ای حال، لبّ مطلبت در اجتناب از مطلق گرایی دلنواز است. خداوند توفیق دهد که عامل باشیم.
[Anonymous ناشناس] [۱۰/۶/۸۹ ۰۲:۴۰]
به مناسبت شب قدر :

بار خدایا :
شرمنده از آنیم که در دار مکافات
شایسته عفو تو نکردیم گناهی.....

حاجی التماس دعا،
ما که الان در این نیمه های شب قدر ، سر چاه مشغول کاریم ( in kish island).

ارسال یک نظر
<< صفحه‌ی اصلی

 
Bottom